Pepparkakor är heta just nu, inte bara i våra ugnar utan även i media.
Efter att nyheten om att 10-åriga Mio inte fick vara pepparkaksgubbe i skolans luciatåg, på grund av att skolan ansåg att det kunde vara stötande, har diskussionerna om pepparkakor spritt sig snabbt i sociala medier och i media.
Under det första dygnet som nyheten låg ute läste nästan en halv miljon människor nyheten som skrivits av na.se, ca 380 000 av dem läste det via delningar på Facebook och kommentarerna haglade in. Till och med den brittiska tidningen Daily Mail skrev om saken.
Varför detta väckt så mycket uppmärksamhet förklarar Maria Jervelycke Belfrage, som undervisar i sociala medier på JMG, beror på att när traditioner förbjuds, t.ex. som att sluta fira skolavslutningar i kyrkan, berörs många.
Nu har skolan backat och låter Mio och de andra som vill vara pepparkaksgubbar men de kommer inte bjuda på några pepparkakor, något som tidigare varit en tradition på skolans luciafirande.
På andra håll är pepparkakor varmt välkomna och populära, inte bara som den klassiska kakan utan även som smak eller doft på allt från glass till tvål!
Filmjölk från Skånemejerier, handtvål från Gunry, body butter från The body shop, dumle från Fazer, ballerina-kakor från Göteborgs kex, glass från SIA, te från Cafeett, sandwich från GB glass.